Velkommen

qigongsilke.dk

Kinesiske helseøvelser og livs filosofi (TKM)

- for et liv i balance 


qigongsilke.dk ønsker at udbrede

kendskabet til Qi Gong.

Qi Gong er en væsentlig del af

Traditionel Kinesisk  Medicin (TKM)


Kort fortalt arbejder disse bløde

øvelser, udført  langsomt i

opmærksomhed, på at øge

helsetilstanden


Qi Gong er et selvhealende og

forebyggende bevægelsessystem


På disse sider kan du læse meget mere om Qi Gong og filosofien bag


qigongsilke.dk er valgt fordi emnet er Qi Gong, og fordi silke her anvendes som en forkortelse af et fantastisk Qi Gong set, der kan oversættes til Silkeøvelser. Siden kunne også have heddet energi-gymnastik eller helse-øvelser. Men qigong  fortæller sin læser præcist, hvad det er for øvelser og dermed filosofien bag. Silkeøvelserne, jeg her viser og underviser i, tager sit udgangspunkt i Ba Duan Jin, Den 8-delte brokade. I den udgave jeg viser øvelserne har års erfaring fra min lærer, Viggo Vikkelsø, og min egen, påvirket udformningen. Det har vist sig, at rigtigt mange mennesker har stort udbytte af settet, som består af 8 øvelser.


Jeg hører desværre ofte fra folk i 40 årsalderen sige noget i retning af, at 'de der langsomme bevægelser da sikkert er godt for de gamle.' De som omtales som 'de gamle', er ofte  60+ og i fin stand til at bevæge sig i tempo, men de har erkendt at disse langsomme øvelser gør godt. Langsomme øvelser ér en udfordring! Konstant spænding i nervesystemet gør det ofte uoverskueligt at træne langsomme indre øvelser.


"Hvis du ønsker at være glad hver dag og have et godt helbred, så skal du dyrke Qigong og være opmærksom på dit mindset" siger Qigong-mester Robert Peng. (kilde: Psykologimagasinet.dk - juni 2015)


Ifølge  Traditionel Kinesisk Medicin (TKM) er vi født med en grundenergi, vi benævner den før fødsel energi. Før fødsel energien har vi fået med af vores mor og far som en konsekvens af den konstitution de var i på undfangelses tidpunktet. Efter fødsel energi påvirker vi med kost, luft og levevis. Qi Gong gør en positiv forskel.


Først en forklaring af ordet. Qi  betyder energi i betydningen livsenergi. Gong  betyder at arbejde med eller at bevæge. Kinesisk kan oversættes på mange måder. At oversætte Qi Gong til energiøvelser giver god mening.


Qi Gong er ældgamle kinesiske helseøvelser.  Det er indre øvelser som arbejder på at opløse blokeringer i vores energistrømme samt at modvirke at blokeringer opstår, med henblik på at tilsikre et uhindret Qi flow i balance i energistrømmene. Blokeringer kan gøre os syge. Hvor man i vesten taler om sygdomme, taler man i TKM om ubalancer. Qi Gong arbejder på at genskabe balance. Qi Gong er således på samme tid helbredende og selvhealende øvelser, hvor  krop og sind integreres. Betragt øvelserne som meditation i bevægelse, hvor det naturlige åndedræt er en vigtig del af øvelserne. 


Qi gong og Tai Chi er den ultimative træningsform. Qi Gong er videnskab. En kinesisk tekst lyder: Træner du ydre øvelser, bør du også træne indre øvelser. Træner du indre øvelser, behøver du ikke at træne ydre øvelser.


"Handling opstår i ikke-handling og stilhed er bevægelsens Moder."

Mester Wang Xiang Zhai, vedrørende Zhan Zhuang (at stå som et træ)


Visionen er at Sundhedsvæsenet en dag får øjnene op for alt det gode, der kan hentes fra Qi Gong, og fra TKM (Traditionel Kinesisk Medicin) generelt. Der er rigtig mange penge at spare. I min optik burde det være gratis at modtage undervisning i Qi Gong!


Ba Duan Jin

Der findes mange qigong sets. Qi Gong  øvelser kan være mere 'all round' eller rettet specifikt imod en konkret ubalance.  I min undervisning tager jeg udgangspunkt i Ba Duan Jin, som kan oversættes til Silkeøvelserne, eller den 8-delte brokade. Ba Duan Jin i den form, som jeg underviser den er en videre udvikling af den oprindelige. Dette set er medicinsk Qi Gong. Det har vist sig, at rigtig mange mennesker har stor glæde af dette set.  Ba Duan Jin er bløde rolige øvelser udført i koncentration hvor åndedræt og bevægelser følges harmonisk ad.

Under punktet galleri ses en planche over Ba Duan Jin settet.

Under punktet film ses øvelserne udført


Standing

Standings er forskellige statiske stillinger, hvor krop og sind harmoniseres. Det er ret genialt faktisk, for i disse øvelser hviler man samtidig med at der trænes. Man taler om statiske stillinger, men faktisk er der bevægelse. Hensigten er at man ikke skaber bevægelserne, men i de statiske stillinger bevæges kroppen i afspædthed, indvendig i sær samt udvendig måske en anelse


Tai Chi

Tai Chi er kampsport, dog i den betydning at det er selvforsvar der trænes. Man vil aldrig angribe, men forsvare sig. Styrke, balance, koncentration er nøgleord. Tai Chi er også helse træning. Det bløde vinder altid over det hårde. Jo blødere vi bliver, jo stærkere. Jo mere kraft der møder os, jo stærkere vil vi opleves. Der arbejdes på af være mest mulig afspændt. En livslang rejse. Vi kan altid blive blødere. Det handler om at give slip. Kropslig og mentalt. Træn smartere! Ikke hårdere!


Træningsform

I Qi Gong træningen tager hver enkelt udgangspunkt i sig selv og eget standpunkt, hvorfra udvikling sker uden pres. Man træner derfra, hvor man er.  Det lyder nemt, men det er faktisk svært for de fleste at lytte ordentligt til sin krop. Vi er vandt til. at der står en 'indpisker' og presser os. Hele tiden! I qigong er det fuldstændigt anderledes! Her er vægten lagt på en erkendelse af eget standpunkt. Det bedste resultat opnåes ved at arbejde derfra, hvor man er, og blidt skubbe til sin grænse, og at skrue lidt ned, når der er behov for det. Nogle dage kan man mere end andre dage. Opgaven i at mærke godt efter og agere hensigtsmæssigt herpå er vigtig. Det er sværere end det umiddelbart synes. 


Lægekunstens fader Hippokrates: "Sygdomme kommer ikke bare ud af det blå. De udvikles fra små daglige forsyndelser mod naturen. Når for mange synder har samlet sig, kommer sygdommene pludseligt."


Glæde samt taknemmelighed danner positive signalstoffer. Hele organismen påvirkes positivt og dermed sænkes stress. Så husk at sige 'tak', og at mærke en følelse af taknemmelighed. Det er så godt. Der er altid noget at være taknemmelig for. Og vær god ved dig selv ved at gøre ting, du godt kan lide, helst dagligt. Det kunne være at nyde dejlig musik, at gå en tur i naturen, at  hvile, at reflektere, at sysle med hobbies osv. Du ved bedst selv, hvad der gør dig glad.  Disse dejlige ting styrker dit immunforsvar og reducerer stresshormoner. Husk at grine - hver dag! Latter er en fantastisk healende kraft. Latter er din enkleste vej til overskud. Den dag du har det lidt svært, og tingene går dig imod, kan du ændre din følelse og dermed din dag ved at smile. I starten kan det være svært og føles unaturligt, men med tiden vil du automatisk ty til dette enkle kneb, og derved får du lettet din dag. Måske bliver sådan en dag vendt til noget rigtigt godt. Der er dem der mener, at et godt grin forlænger livet. Måske har de ret. Hvorfor ikke gøre forsøget?


MEDITATION

Det er videnskabeligt bevist, at meditation har en positiv effekt.Blodtrykket falder. Nervesystemet og hele organismen falder til ro. Forhøjet kolesterol kan falde. Med regelmæssig meditation regenererer cellerne bedre, og modstandskraft overfor sygdomme øges. Der er mange former for meditation. Qi Gong er også meditation. Find din meditationsform og udfør den dagligt. Det er især i starten vigtigt med regelmæssighed. Daglig meditation en til to gange i 20 minutter ændrer din organisme. Du får det bedre, fysisk og mentalt. Jeg kan parantetisk fortælle, at da jeg begyndte at meditere, havde jeg svært ved at finde de op til 20 minutter. Jeg endte med at vælge at stå 20 minuter tidligere op. På det tidspunkt er der dejlig stille i boligen. Det gik hurtigt op for mig, at jeg blev mere udhvilet med meditationen end da jeg prioriterede sengen.


Søvn og hvile har stor betydning for din sundhed. For lidt og for dårlig og for uregelmæssig søvn presser dig. Fravær af pauser i en hektisk hverdag presser dig. Over tid  kan prisen blive høj. Måske vil du blive stresset eller brænde ud. Måske vil kroppen på andre måder forsøge at fortælle dig, at du gør noget forkert. De fleste er dårlige til at lytte til de signaler kroppen sender. Eller man hører dem måske, men lægger låg på. Vi synes ikke vi har tid til at tage os af den sag lige nu. En anden gang. Men hvornår?  Og tiden går. Og pludselig er man blevet syg. Nogen må gøre noget. Man søger læge. Fortsæt selv tankegangen. At prioritere søvn og hvile, og at tillade sig gode pauser, er at tage vare på sig selv og at forebygge.  Lad det være lige så naturlig en del af hverdagen som passende mængder af vand og lødig kost, frisk luft og opbyggende helhedsorienteret motion. Hermed bliver det lettere for dig at lytte til din krop, og dermed naturligt at agere på signalerne. Du bestemmer i dit liv, så bevilg dig selv en lur, eller et lille hvil, en lille meditation, en lomme til reflektion og til at tømme din hjerne og give slip.  Læg ikke låg på din træthed! Ugens efterslæb kan ikke indhentes i weekenden.  Immunforsvaret svækkes og nervesystemet belastes ved mangel på søvn.  Hjernen nærmest spules ren og kroppen får tid til at regenerere mens du sover. Dagens mange indtryk finder på plads i de rigtige kasser når du sover. Om natten!  Jeg anbefaler, at du tager søvn alvorligt!


Man kan spørge sig selv, hvad er sundhed? Sundhed er bl.a. at have det godt. At have det godt med sig selv og i sig selv. Hvordan får man det godt? Det gør man ved at beskæftige sig med det man kan lide, med sjove ting, med dejlige ting. For så bliver man glad, og når man er glad, så har man det godt. Prioriter mindst en gang ugentligt en stund, hvor du har fred og ro til at reflektere over, hvorvidt du er på rette kurs og giver plads til dig selv, eller om du bare gør, som du plejer, og som (du tror) omgivel-serne kræver af dig. Derudover skal man spise og drikke hensigtsmæssigt. Kroppen skal have tilført vitaminer, mineraler, proteiner og frisk drikkevand. Drik meget vand. Det nærer dine celler. Alle ved at for megen sukker, slik, sodavand og alkohol ikke er gavnligt. Men gør man noget aktivt ved sit eget (over-) forbrug? Det er vigtig at kosten harmonerer med det klima og den årstid, man lever i og tager hensyn til den eller de ubalancer kroppen er i. Sundhed er også motion. Det gælder med motion, som med de to foregående punkter. Man skal finde det, der passer til én. Det drejer sig om at finde den motionsform, man trives med. Der kan naturligvis sagtens være flere. Prioriter hvor meget og hvor ofte du kan dyrke motion. Dagligdagen har mange programpunkter, og motion skal være sjovt og givende og ikke tage mere tid end man kan afse, for så holder man op, og det vil være et kæmpe skridt i den forkerte retning. Jeg kan anbefale Qi Gong. Qi Gong er en enkel motionsform med stort udbytte.  Man starter derfra, hvor man er, og løbende øges udbyttet. Balancen bedres,  koncentrationen og konditionen øges. Qi Gong er indre øvelser. En kinesisk tekst lyder: Træner du ydre øvelser bør du også træne indre øvelser. Træner du indre øvelser behøver du ikke træne ydre øvelser. Sund-hed er også at leve i håb og optimisme. At føle sig godt tilpas og være taknemmelig. Fokuser på dine drømme og visioner, og sig til dig selv: 'jeg kan, jeg vil, jeg tør, jeg gør det!' De tanker du tænker skaber din fremtid.  Link til plancher.


Qi Gong er godt for, blandt andet. . . - Undervisning


Qi Gong øvelser arbejder på at tilsikre et balanceret og uhindret Qi* flow til imødegåelse af sygdomme og med henblik på at opløse sygdomme, helt eller delvis. Altså bedst muligt. Sygdom betragtes i Traditionel Kinesisk Medicin (TKM) som ubalance. Vi vil godt (gen-)skabe ballance.


Måske genkender du en eller flere af disse gener:

  • hovedpine
  • slidgigt
  • depression
  • uro i benene
  • dårlig kondition
  • lavt immunforsvar (du bliver let syg)
  • dårlig søvn
  • astma, allergi, lungeproblem (ink. kol)
  • dårligt blodomløb
  • for højt blodtryk
  • ryg problemer
  • stress
  • sukkersyge
  • cancer


I forhold til ovennævnte og andre gener vil qigong kunne gøre en positiv forskel.



Mit forslag til dig er, at du finder en dygtig instruktør i dit område.

Vær velkommen til at søge rundt på siderne. Bemærk blandt andet litteratur henvisningerne samt filmene. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet, ved at skrive til info@qigongsilke.dk eller brug kontaktformularen.


Find os på FaceBook: Qigong Silke

Og på bloggen: link


Med venlig hilsen

Monika L. Petersen

mail@monika.one - +45 2629 7151

www.monika.one

*Qi: livsenergi


TEKSTEN PÅ SIDERNE MÅ GODT DELES. LAD DET GODE BUDSKAB GÅ VIDERE. ANDRE SKAL OGSÅ HAVE LOV TIL AT MÆRKE DET GODE, DER ER TIL DEN, SOM SELV VIL GØRE NOGET, OG VIL TAGE ANSVAR FOR EGET LIV. SIDERNE BESTÅR AF VIDEN, JEG HAR TILEGNET MIG, SUPPLERET MED MIN TILGANG. ALLE ER VELKOMNE OG HUSK, DER ER KUN ÉN, DER KAN TAGE ANSVAR FOR DIT LIV! OG DET ER IKKE MIG. INSPIRATION TIL EN SUND OG OPBYGGENDE LIVSSTIL. LAD OS DELE VIDERE.


CITATER FRA SIDEN SKAL FØLGES MED KILDEHENVISNING. 

FOTO ER MEDTAGET EFTER TILLADELSE OG MÅ IKKE DELES UDEN AT ANMODE DE BERØRTE!

RIGTIG GOD FORNØJELSE.

MONIKA L. PETERSEN