Helse

qigongsilke.dk

Kinesiske helseøvelser og livs filosofi (TKM)

- for et liv i balance

 

Helse

 

Lægekunstens fader Hippokrates: "Sygdomme kommer ikke bare ud af det blå. De udvikles fra små daglige forsyndelser mod naturen. Når for mange synder har samlet sig, kommer sygdommene pludseligt."

 

Glæde samt taknemmelighed danner positive signalstoffer. Hele organismen påvirkes positivt og dermed sænkes stress. Så husk at sige 'tak', og at mærke en følelse af taknemmelighed. Det er så godt. Der er altid noget at være taknemmelig for. Og vær god ved dig selv ved at gøre ting, du godt kan lide, helst dagligt. Det kunne være at nyde dejlig musik, at gå en tur i naturen, at hvile, at reflektere, at sysle med hobbies osv. Du ved bedst selv, hvad der gør dig glad. Disse dejlige ting styrker dit immunforsvar og reducerer stresshormoner. Husk at grine - hver dag! Latter er en fantastisk healende kraft. Latter er din enkleste vej til overskud. Den dag du har det lidt svært, og tingene går dig imod, kan du ændre din følelse og dermed din dag ved at smile. I starten kan det være svært og føles unaturligt, men med tiden vil du automatisk ty til dette enkle kneb, og derved får du lettet din dag. Måske bliver sådan en dag vendt til noget rigtigt godt. Der er dem der mener, at et godt grin forlænger livet. Måske har de ret. Hvorfor ikke gøre forsøget? Livet bliver i al fald lettere, det er min påstand.

 

Meditation. Det er videnskabeligt bevist, at meditation har en positiv effekt. Blodtrykket falder. Nervesystemet og hele organismen falder til ro. Forhøjet kolesterol kan falde. Med regelmæssig meditation regenererer cellerne bedre, og modstandskraft overfor sygdomme øges. Der er mange former for meditation. Qi Gong er også meditation. Find din meditationsform og udfør den dagligt. Det er især i starten vigtigt med regelmæssighed. Daglig meditation en til to gange i 20 minutter ændrer din organisme. Du får det bedre, fysisk og mentalt. Jeg kan parantetisk fortælle, at da jeg begyndte at meditere, havde jeg svært ved at finde de op til 20 minutter. Jeg endte med at vælge at stå 20 minuter tidligere op. På det tidspunkt er der dejlig ro i boligen. Det gik hurtigt op for mig, at jeg blev mere udhvilet med meditationen end da jeg prioriterede sengen.

 

Søvn og hvile har stor betydning for din sundhed. For lidt og for dårlig og for uregelmæssig søvn presser dig. Fravær af pauser i en hektisk hverdag presser dig. Over tid kan prisen blive høj. Måske vil du blive stresset eller brænde ud. Måske vil kroppen på andre måder forsøge at fortælle dig, at du gør noget forkert. De fleste er dårlige til at lytte til de signaler kroppen sender. Eller man hører dem måske, men lægger låg på. Vi har ikke lige tid til at tage os af den sag lige nu. En anden gang. Men hvornår? Og tiden går. Og pludselig er man blevet syg. Nogen må gøre noget. Så man søger læge. Fortsæt selv tankegangen. At prioritere søvn og hvile, og at tillade sig gode pauser er at tage vare på sig selv og at forebygge. Lad det være lige så naturlig en del af hverdagen som passende mængder af vand og lødig kost, frisk luft og opbyggende helhedsorienteret motion. Hermed bliver det lettere for dig at lytte til din krop og dermed naturligt at agere på signalerne. Du bestemmer i dit liv, så bevilg dig selv en lur, eller et lille hvil, en lille meditation, en lomme til reflektion og til at tømme din hjerne og give slip. Læg ikke låg på din træthed! Ugens efterslæb kan ikke indhentes i weekenden. Immunforsvaret svækkes og nervesystemet belastes ved mangel på søvn. Hjernen nærmest spules ren og kroppen får tid til at regenerere mens du sover. Jeg anbefaler, at du tager søvn alvorligt.

 

Man kan spørge sig selv, hvad er sundhed? Sundhed er bl.a. at have det godt. At have det godt med sig selv og i sig selv. Hvordan får man det godt? Det gør man ved at beskæftige sig med det man kan lide, med sjove ting, med dejlige ting. For så bliver man glad, og når man er glad, så har man det godt. Prioriter mindst en gang ugentligt en stund, hvor du har fred og ro til at reflektere over, hvorvidt du er på rette kurs og giver plads til dig selv, eller om du bare gør, som du plejer og som (du tror) omgivelserne kræver af dig. Derudover skal man spise og drikke hensigtsmæssigt. Kroppen skal have tilført vitaminer, mineraler, proteiner og frisk drikkevand. Alle ved at for megen sukker, slik, sodavand og alkohol ikke er gavnligt. Men gør man noget aktivt ved sit eget (over-) forbrug? Det er vigtig at kosten harmonerer med det klima og den årstid man lever i og tager hensyn til den eller de ubalancer kroppen er i. Sundhed er også motion. Det gælder med motion, som med de to foregående punkter. Man skal finde det, der passer til én. Det drejer sig om at finde den motionsform man trives med. Der kan naturligvis sagtens være flere. Prioriter hvor meget og hvor ofte du kan dyrke motion. Dagligdagen har mange programpunkter, og motion skal være sjovt og givende og ikke tage mere tid end man kan afse, for så holder man op, og det vil være et kæmpe skridt i den forkerte retning. Jeg kan anbefale Qi Gong. Qi Gong er en enkel motionsform med stort udbytte. Man starter derfra, hvor man er, og løbende øges udbyttet. Balancen bedres, koncentrationen og konditionen øges. Qi Gong er indre øvelser. Læs også punktet qigong. En kinesisk tekst lyder: Træner du ydre øvelser bør du også træne indre øvelser. Træner du indre øvelser behøver du ikke træne ydre øvelser. Sundhed er også at leve i håb og optimisme. At føle sig godt tilpas og være taknemmelig. Fokuser på dine drømme og visioner, og sig til dig selv: 'jeg kan, jeg vil, jeg tør, jeg gør det!' De tanker du tænker skaber din fremtid. Link til plancher.

 

 

__________________________________________________________________________

Copyright © qigongsilke.dk All Rights Reserved

MONIKA LISBETH P.

mail@monika.one

telefon 2629 7151

KONTAKT

 

 

 

 

Senest opdateret 29. november 2017

 

_________________________________________________________________________